VÆKSTHØJSKOLEN DJURSLAND

Fag:


Meditation:

Valgfag som ligger mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag morgen før morgenmaden samt mandag, tirsdag, torsdag og fredag lige efter sidste aftenundervisning. Her mediteres en halv time. Meditationerne er også åbne for gæster. Forskellige lærere.

 

Selvtillid, selvudvikling og terapeutisk/åndsvidenskablig forskole

Undervisningen på denne linie er kun for de lange elever, som har meldt sig til det. Linien består af fagene Kropsterapi, Kunstterapi, Kriseterapi og Astrologi:
Astrologi: De første moduler vil svare til et begynderkursus i astrologi på aftenskole eller en af de astrologiske skoler. Vi starter med astrologiens symbol sprog og bruger ikke særligt meget tid på beregningerne. Dernæst går vi i gang med lettere tydning af fødselshoroskopet, og vi bruger forskellige horoskopeksempler, hvor elevernes horoskoper kan indgå, hvis det ønskes, der vil dog ikke foretages samlede tydninger af elevernes horoskoper. Lærer Cheyenne Langkjær.
Kriseterapi: Samtaleterapeutiske redskaber og krisens funktioner  er nogle af de redskaber, som vi gennemgår i teori og praksis. Med udgangspunkt i cases og vores eget liv oplever vi menneskets magiske evne til bære, gennemleve og forvandle svære situationer til visdom og styrke. Lærer Insa Freese.
Kunstterapi: I faget undervises der i forskellige kunstterapeutiske metoder for at eleverne får en føling med de muligheder, det kreative har for at skabe med vores indre spiritualitet med det indre ubevidste i en søgen efter helhed/enhed. I kraft af sin praktiske og konkrete form der skabes i den maskuline proces bliver det indre umiddelbart synligt og genstand for en feminin sansning og indføling samt analytisk tilgang. Der søges skabt en tillid til eget udtryk og genkendelse/erkendelse af egne kvaliteter/ressourcer og indre kraft samt de livstemaer/problemområder, der måtte gemme eller forhindre disse i at komme til udtryk i personens liv. Der undervises udfra forskellige arketypiske temaer (far/mor, mand/kvinde, indre barn etc.), følelser (sorg, glæde, vrede/had, lykke, omsorg etc.) samt myter (helt/heltinde, konge/dronning, heks, vildmand etc.). Processerne sættes i gang via drømmerejser, meditationer eller elevernes følelsesmæssige tilstande. Udtrykkende bearbejdes udfra forskellige psykologiske tilgange ligesom forskellige kultures (Kristendom, Buddhisme, Shamanisme etc.) opfattelser inddrages. Igennem kendskabet til vores indre drømmesprog (her kunstneriske udtryk) arbejdes hen imod selvforståelse, - føling og - erkendelse for at opnå indre balance og tillid til sig selv og tilværelsen. Lærer Esben Daugberg.
Kropsterapi:
Muskelpansringens opløsning, bioenergetiske kropsøvelser, body-flow m.m. er nogle af de redskaber, som vi gennemgår i teori og praksis. Med udgangspunkt i cases og vores eget liv oplever vi menneskets magiske evne til bære, gennemleve og forvandle svære situationer til visdom og styrke. Lærer Insa Freese.

Disse fag giver tilsammen det fundament, der skal til en hvilken som helst terapeutisk/åndsvidenskablig uddannelse. Linien er også velegnet som selvudviklingskursus.

 

Emnet på periodens korte kursus:

Fire gange om ugen er der undervisning i emnet på periodens korte kursus. Nogle af skolens faste lærere skiftes til at undervise i disse emner. Undervisere udefra kan på specielle kurser også forekomme. Beskrivelserne kan findes under korte kurser.

 

Drømmetydning og spirituel udvikling:

Faget ligger henholdsvis mandag eftermiddag og tirsdag formiddag. Her gennemgås de forskellige drømmesymboler, regler for drømmetydning og hvordan drømmetydning kan bruges i den personlige og spirituelle udvikling samt hvordan drømmene hjælper os i vores spirituelle udvikling. I undervisningen vil der blive brugt elevernes egne drømme som eksempler. Derudover vil der løbende blive undervist i forskellige spirituelle emner. Lærer Vita Holmann Storborg.

 

Energipsykologi:

I dette fag gennemgås den grundlæggende energipsykologi samt begreber, teorier og redskaber, som skolen bruger, med det formål at eleverne bedre kan følge med i resten af undervisningen, og for at de kan anvende redskaberne i forbindelse med deres egen personlige udvikling. "Energipsykologi" ligger mandag aften ved kursusstart og er sideløbende med "spirituelle malerprocesser". Faget er beregnet for de elever, som er helt nye på skolen. Lærer Maria Storborg

 

Spirituelle malerprocesser:

Vi vil male med vådt i vådt akvarelmaling. Det er en forløsende form og metode i farvehealing, hvor former fødes i de våde kosmiske farver, som jo manifesteres på papiret. Det er farverne, som i denne metode er det vigtigste, og man maler ud fra farven, d.v.s. formerne fødes ud af farverne. Det handler på inden måde om præstation, men mere om fordybelse og glæde ved farver. kan blive til meget dejlige koloristiske billeder, såvel som sarte farvebilleder. Det vil styrke vores indre åndelige legemer og bortrense mørke, dvs. forvandle blokeringer til lys, åndelig vilje og bevidsthed og glæde. Dette kan være medvirkende til skabelsen af dit nye liv. Vi vil male i meditation både udfra bestemte øvelser og fri inspiration. Faget er for elever på de lange kurser samt elever på korte kurser, som har haft faget energipsykologi tidligere. Faget ligger hver anden mandag aften.  Lærer Birgit Tjalve.

 

Talestav:

Faget ligger hver anden tirsdag formiddag  og er der for eleverne på korte kurser og de lange elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskabelige linie. Lærer Birte Brøner.

 

EDB-værksted:

Er du til leg: Surf på Internettet, skriv dagbog, spil, chat eller e-mail med familie og venner. Er du seriøs: Prøveforberedende undervisning i alle elementer af PC-kørekortet. Obligatorisk fag for elever på "hoppet til jobbet!" og en mulighed for resten af skolens elever. Faget ligger hver tirsdag og torsdag midt på dagen. Undervisningen er individuelt tilpasset efter elevernes forudsætninger. Lærer Steen Andersen.

 

Selvtillid:

Faget ligger hver anden tirsdag eftermiddag og er for eleverne på korte kurser og de elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskablige linie. Lærer Cheyenne Langkær.

 

Selvværd

Faget ligger hver anden tirsdag eftermiddag og er for eleverne på korte kurser og de elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskablige linie. Lærer Cheyenne Langkær.

 

Healingsprocesser:

Tirsdag aften arbejder vi med forskellige healingsmetoder i en afslappet atmosfære. Lærer Birgit Tjalve.

 

Økologi:

Faget ligger hver anden onsdag eftermiddag  og er der for eleverne på korte kurser og de lange elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskablige linie. Lærer Birte Brøner.

 

Åndsvidenskab:

Faget er for elever på de korte kurser samt de elever på det lange kursus, der ikke går på den terapeutiske/åndsvidenskablige linie. Lærer Birgit Tjalve.

 

Foredrag:

Hver onsdag aften er der foredrag, som også er åbne for udefrakommende. Se emner og foredragsholdere her.

 

Guitar:

Faget ligger hver torsdag formiddag sideløbende med Fitness og Natur.  Lærer Steen Andersen.

 

Fitness:

Faget ligger hver torsdag formiddag sideløbende med Guitar og Natur. Vi kører til motionscenteret i Auning, hvor der vil være mulighed for at benytte motionscykler, stepmaskiner, løbebånd samt træne dine muskler i maskiner eller med frie vægte. Der er noget for alle, og er du begynder kan læreren hjælpe dig i gang med de forskellige øvelser. Der er omklædningsrum i centeret, samt mulighed for at gå i solarium. Medbring tøj du kan bevæge dig i, gummisko samt håndklæde og vandflaske.  Lærer Maria Zelina Storborg.

 

Natur:

Faget ligger hver torsdag formiddag sideløbende med Guitar og Fitness. Lærer Birte Brøner.

 

Kunstterapi:

I faget undervises der i forskellige kunstterapeutiske metoder for at eleverne får en føling med de muligheder, det kreative har for at skabe med vores indre spiritualitet med det indre ubevidste i en søgen efter helhed/enhed. I kraft af sin praktiske og konkrete form der skabes i den maskuline proces bliver det indre umiddelbart synligt og genstand for en feminin sansning og indføling samt analytisk tilgang. Der søges skabt en tillid til eget udtryk og genkendelse/erkendelse af egne kvaliteter/ressourcer og indre kraft samt de livstemaer/problemområder, der måtte gemme eller forhindre disse i at komme til udtryk i personens liv. Der undervises udfra forskellige arketypiske temaer (far/mor, mand/kvinde, indre barn etc.), følelser (sorg, glæde, vrede/had, lykke, omsorg etc.) samt myter (helt/heltinde, konge/dronning, heks, vildmand etc.). Processerne sættes i gang via drømmerejser, meditationer eller elevernes følelsesmæssige tilstande. Udtrykkende bearbejdes udfra forskellige psykologiske tilgange ligesom forskellige kultures (Kristendom, Buddhisme, Shamanisme etc.) opfattelser inddrages. Igennem kendskabet til vores indre drømmesprog (her kunstneriske udtryk) arbejdes hen imod selvforståelse, - føling og - erkendelse for at opnå indre balance og tillid til sig selv og tilværelsen. Undervisningen ligger hver anden torsdag eftermiddag, og er for eleverne på korte kurser og de elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskabelige linie. Lærer Esben Daugberg.

 

Tai chi og chi gong:

 Tai chi er en kinesisk bevægelsesform, der har sin baggrund i gamle taoistiske energiøvelser, chi kung. Sat sammen danner de en flydende serie af bevægelser, der fremmer ro, balance og koncentration samt stimulerer energi, helbred og velvære. Faget ligger hver anden torsdag eftermiddag, og er for eleverne på de korte kurser, samt de elever, der ikke er på den terapeutiske/åndsvidenskabelige linie. Lærer Esben Daugberg.

 

Mad er mere end mad!:

Både teori og praksis omkring økologisk og vegetarisk madlavning. Valgfag som ligger hver anden fredag eftermiddag sideløbende med Natur. Lærer Karin Seiding.

 

Natur:

Faget omhandler besøg på nogle af egnens særprægede attraktioner, samt at vi følger årets gang med fugle og dyr i Kolind Sund. Det vil være en fordel, hvis du medbringer kikkert og udendørs tøj der passer til årstiden. Faget ligger hver anden fredag eftermiddag og er sideløbende med Mad er mere end mad! Lærer Jørgen Holm.

 

Elevaften:

Hver anden fredag aften er der elevaften, hvor eleverne selv arrangerer hvad der skal ske!

 

Selvudvikling:

For at opnå spirituel udvikling, er vi først nødsaget til at gennemgå en selvudvikling, hvor vi kan arbejde med at få balance i vores jeg. I dette fag tages forskellige emner op, der kan hjælpe os til at blive mere bevidst om vores mønstre og rette op på ubalancer i vores liv. Undervisningen i dette fag er med det formål, at eleverne kan bruge det i deres egen personlige og spirituelle udvikling. Undervisningen er ikke på skemaet fast, men vil optræde ved sygdom eller andre skemaændringer. Lærer  Maria Zelina Storborg.

 

Ret til ændringer forbeholdes!

Opdateret 01-04-2004